понеделник, 7 май 2012 г.

Fairplay в интернет?!

Posted on 9:23 by Стоян Стойчев Вълчев

„Ооо, Ице к'во става... ти как си свали новия ми филм безплатно?”. Познато ви е, нали? Фразата, естествено, е изречена от всенародния любимец Асен Блатечки в рекламен клип против пиратството в интернет. И тук някъде идва моментът, в който (както ни призовава Блатечки) се замисляме.
И ето ги и моите размисли: Асен получава хонорар (заплата) от продуцентите на филмите, в които участва, за да не идва вкъщи и да не ми яде от хладилника. Освен това често му се случва в сериала, в който играе чичо Чарли (много оригинално име), да споменава конкретна марка безалкохолни напитки, голяма верига магазини или известни сладкарници. За това той или продуцентите (които му плащат трудовите възнаграждения) получават сериозна сума. С други думи ако се притеснявате за бат' ви Асен, той едва ли остава гладен. От друга страна в сутрешния блок на бТВ в понеделник гостува крайно нашумелият Димитър Митовски, който мрънка, че му даунлоуднали от интернет „Стъкленият дом” около милион пъти. Той забрави да спомене за сериала "Под прикритие", на който също е продуцент, може би защото е гузен. Там вече на всеки е известно, че сюжетът е "взаимстван" от "The Departed" на Скорсезе, а той от азиатския "Infernal Affairs".
Дали Митовски е платил авторски права на американците и азиатците? Надали!
И така, примери могат да се дават много и съм сигурен, че всички се сещате за още и още подобни "взаимствания". И тук иде въпросът: Редно ли е да плащаме, за да гледаме подобни изкопирани неща? По същата схема би било нормално да плащаме и на телевизиите, че им гледаме новините. Все пак и там едни хора работят и те хляб ядат ама Ани Салич още не съм я срещал около хладилника си. Размишленията в тази насока оставям на вас. Аз съм против да се плаща, за да се гледат филми у дома. А ако вие сте застъпници на интелектуалния труд и сте против моята гледна точка, моля да се свържете с мен (може и чрез коментар под статията) и да ми платите, че прочетохте тези редове. Все пак и аз съм плащал, за да уча журналистика, трошил съм си главата по изпити не по-малко от някой, завършил НАТФИЗ. И аз заслужавам нещо срещу интелектуалния си труд. Така вече наистина ще е честно!

1 Response to "Fairplay в интернет?!"

.
gravatar
Анонимен Says....

Абе, Павеле, едно е да си даваш безплатно работата в интернет, друго е тя да се разпространява безплатно без твое съгласие.

Leave A Reply